Організація занять із дітьми з аутизмом

Раніше нам з колегою не доводилося працювати з аутистами, які відвідують групу, тепер маємо двох таких дітей. Перед нами постало питання: як правильно організувати роботу групи, на що саме звернути увагу і як подавати матеріал. Для себе ми виробили наступну схему занять, яка, можливо, для когось буде корисною. Заняття триває 1,5 години, у підгрупі троє дітей. Починається заняття ритуалом привітання.

На стіл кладеться зображення сонечка із промінчиками, але три промінчика відсутні, вони у дітей. Мама з дитиною бере промінчик, кладе до сонечка зі словами “Усім доброго ранку, Діма прийшов на заняття”. Наступний етап – робота із дзеркалом, мами розповідають про зображення у дзеркалі, дитина разом з дорослим показує пальчиком хто там. Передаємо один одному м”яч, розповідаємо хто де (можна використовувати фотографії). Далі слідує пальчиковий масаж. Пісні Железнових, які ми використовуємо можна скачати ТУТ. Для кожної руки пісня повторюється. Масаж відбувається з використанням такого сенсорного матеріалу як: камінці штучні, камінці справжні, горіхи, жолуді, каштани, шишки. Такий матеріал використовується для загострення сенсорної чутливості, також дітям цікаво розглядати предмет, який у них в руці, це їх заспокоює та відволікає від стресогенних факторів. Після масажу ми розповідаємо вірш про частини тіла.

Я маю дві ручки – я ними працюю (кулак-долонька)

Я маю дві ніжки – я ними танцюю (легенько стукаємо по ніжкам)

Я маю два вушка і ними я чую (розтирання вух)

Очима дивлюся на світ

Я дихаю носом (розтерти ніс)

Я ротом смакую (обвести губи)

Як мама сміється я бачу і чую

Ми справжні розумники, ми вже дорослі

Всміхнімося дружно усі (показати класно)

Наступним кроком на занятті у нас є “чарівний мішечок”, вмістом якого слугують різні іграшки, наприклад, кільце для пірамідки, що розбирається, як пазл, телефон дитячий, за до помогою якого можна подзвонити мамі чи татку (стимулює дитину до звуконаслідування), еспандер, конструктор zoob, ручка, що кляцає, ми кляцаємо ручкою на кожен пальчик, активізуючи нервові закінчення на подушечках пальців тощо.

Наступний крок – релаксація, відпочинок в сенсорній кімнаті, який триває 15-20 хвилин. Далі діти знову повертаються у навчальний кабінет. Намагаємося задіяти лексичну тему. Якщо тема одяг, то працюємо із дитячим одягом різної текстури, кольору, якщо овочі – із муляжами. Проговорюємо дітям всі характеристики, торкаємося, вивчаємо тощо. І опісля переходимо до сенсорних ігор. Для себе ми виділили наступні елементи ігор:

  • Смітник. Зробити із паперу кулі, кидатися ними, кидати іграшці. Зминати, розминати, закидати у коробку
  • Загортати горішки у різну тканину
  • Сніжок: відщипувати вату, дути на шматочки вати, ватою доторкнутися до частин тіла, прокоментувавши що де
  • Крупу насипати у лоточки, робити масаж, шукати камінці, камінці складати у окремий стаканчик; пересипати руками, ложками, через лійку
  • Смачна кашка. У манку додати води, покалатати, погодувати іграшок.
  • У пластилін вдавлювати горох, робити «шоколадки»
  • Пальчикове малювання
  • Елементи сортування великих і малих камінців
  • Пластилін: рвати, ковбаски, притискати пальцями, різати стеком
  • Звуки (мнеться папір, стукають палички, муз інструмент) – кожна дитина повторює з дорослим
  • Аплікації (яблука до готового шаблону яблуні, кухня – наклеювати продукти, зоопарк, ферма – тварини). Все коментується.
  • Спринцівки. Переливання води
  • Закидати фломастери у коробку з вузьким отвором
  • Намистини. Нанизування, складання намистин, пошуки їх у крупах.
  • Загортати горішки у різний папір
  • Малювання пензликом
  • Привітатися з іграшкою, іграшкою торкатися до обличчя, коментуючи, до частин тіла.
  • Робота з різною текстурою тканин+губки, складати шматочок тканини навпіл
  • Просте перекладання каштанів
  • Складати горішки в ячейки з-під мозаїки
  • Резиночки на дощечках, натягувати на пляшку
  • Закидати фломастери у пляшку
  • Наматувати нитки на резинові іграшки чи звичайні
  • Сортувати різнокольорову мозаїку у лоточки (2 кольори)
  • Аплікації з крупи, посипати на малюнки

Після того як попрацювали,  дітлахи відпочивають, танцюючи. Логоритмічні пісні можна скачати ТУТ
Завершується заняття ритулом прощання. Діти задувають свічку, видувають чи ловлять руками мильні бульбашки. Кожному відплескуємо до побачення, проспівуючи “До побачення, Діма”.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *