Від складу до слова. Вчимося читати правильно

5371da17c8d54_5371da17c8d8f

Захопливий світ читання відкриває перед нами безліч можливостей для розвитку та навчання. Зараз друкована книга конкурує із електронною книгою, аудіокнигою, із розвиваючими мультфільмами чи іграми. Проте, на щастя, українські автори пишуть дитячу літературу, українські видавництва її друкують, а українські читачі – купують. Дуже важливо з дитячого віку навчити дитину правильно читати та любити читати. Якщо вам цікаво як це зробити – тоді читайте далі.

Для початку розберемо поширені помилки щодо навчання читанню:

  1. Дітей вчать читати буквами, а не звуками, плюс до всього ще й по кожній букві окремо. Це типова та поширена помилка. У моїй практиці був хлопчик, який, закінчивши перший клас, слово кіт читав як: «Ка-І-Те». У такому випадку дитина взагалі не розуміє що вона прочитала, бо такого слова, як «Каіте» вона не знає. Тому вчимося читати не буквами, а ЗВУКАМИ, які одразу об’єднуємо у склади. Прочитавши слово «Кі-т», дитина одразу зрозуміє що це «Кіт», це слово їй знайоме. Потрібно одразу розповідати, що наші звуки між собою товаришують і у кожної пари є своя пісенька: «Па, Ма, Да» тощо. Дуже важливо саме співати склад або вимовляти протяжно.
  2. Уроки читання подаються в «сухій» та нецікавій формі для дитини. Давайте згадаємо, яка провідна діяльність дошкільників? Вірно, гра. І читання має бути теж грою. Лише гра може викликати цікавість, а якщо дитині буде цікаво, вона в рази скоріше запам’ятає принцип читання. Можна на папірцях написати склади чи слова та зробити з них сніжки чи м’ячики, нехай дитина їх ловить і читає що там написано. Ті ж самі папірці можна розкласти по кімнаті, влаштувавши цілий марафон чи квест. Можна слова ховати у пісок, манку, крупу, між листочками книг. Можна вчити читати іграшку, нехай дитина виступить у ролі вчителя. Окрім того, навчання грамоти можна легко поєднати із заняттями з художньої праці. Ліпити літери, розмальовувати, малювати водичкою чи пальчиковими фарбами. Таким чином ви ще й готуєте ручки дитини до майбутнього письма. Корисно облаштувати спеціальний затишник куточок для читання, який буде одночасно зоною мовленнєвого розвитку згідно вчення Марії Монтессорі.
  1. Уроки читання тривають годинами. Хіба вам самим було б цікаво сидіти годину і слухати як ті звуки співають? Концентрація уваги дошкільників ще не досить стійка. Для занять від трьох років варто виділити лише до 10 хвилин коли дитина може максимально сконцентруватися. Після чотирьох років час можна збільшити до 15-20 хвилин в день.
  2. Не звертається увага на зміст прочитаного. Мало просто прочитати текст чи слово, потрібно його зрозуміти. Для цього варто постійно задавати дитині запитання про що вона щойно читала, хто там був, що робив тощо. Також побільше читайте самі дитині та просіть переказувати прочитане вами, обговорюйте прослухану інформацію.
  3. Дітей вчать читати слова, не закріпивши читання складів. До читання слів можна переходити лише тоді, коли дитина чітко розуміє як читати склади. Спочатку вчимо читати склади із голосних (Ау), потім зворотні склади (Ам, ар), потім прямі склади (Ма, Ра).
  4. Маленькі літери, точніше маленький шрифт. Це скоріше не помилка, а просто порада. Побережіть оченята малюка, купуйте книжки чи картки із нормальним чи навіть великим шрифтом.
  5. Читання не закріплюється на практиці. У такому випадку читання у дитини асоціюється із чимось не дуже потрібним для неї. Якщо звертати увагу малечі на вітрини магазинів, назви зупинок, будівель і розповідати що для того, щоб приїхати додому потрібно сісти на маршрутку на правильній зупинці, на правильний маршрут – то для цього треба прочитати як вони називаються. Щоб купити продукти потрібно зайти саме в продуктовий відділ чи магазин, а не туди, де написано «Одяг». Таким чином навички читання закріплюються та відпрацьовуються у побутових ситуаціях.

Старайтеся проявляти максимум терпіння та поваги до своєї дитини, адже вона тільки вчиться читати, підтримуйте її.

На просторах інтернету та у дитячих книжкових магазинах ви могли бачити безліч інформації про методики навчання читанню. Одні з них пропонують метод глобального читання, наприклад, методика Глена Домана, інші складового, як наприклад, методика М. Зайцева. Саме на останню я би хотіла звернути увагу. Вона мені подобається найбільше та іі можна легко використовувати вдома. Але найголовніше – навчання читанню перетворюється на цікаву гру. Суть методики – кубики зі складами, розгортки та проспівки.

За допомогою кубиків легше зрозуміти що таке склад та як приголосні літери поєднуються із голосними. Заводські кубики Зайцева різні за кольором та за звучанням, це допомагає дитині зрозуміти глухі, дзвінкі звуки тощо. Але в домашніх умовах можна обійтися і без цього, роздрукувавши розгортки кубиків або навіть просто  користуючись таблицями та проспівками. Так навчатися читати дуже просто та весело, дитина не сидить на одному місці, а може рухатися, граючись із кубиками.

Джерело: Січнет

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *